5 tips om meer reviews te krijgen

Recensies hebben een grote invloed op aankopen of dienstverlening. Haal meer uit je webshop of website en laat je beoordelen door je klanten.

Onderzoek toont aan dat 91% van de mensen die online winkelen of zoeken naar een dienstverlenend bedrijf recensies als zeer nuttig ervaren. De overgrote meerderheid leest de beoordelingen van anderen en laat zich er ook daadwerkelijk door beïnvloeden. Klantbeoordelingen zijn een belangrijk vergelijkingshulpmiddel. Vanuit psychologisch oogpunt valt dit te verklaren op basis van sociale bewijskracht. Mensen laten zich graag leiden door het gedrag van anderen.

Zelfs in de stenen fysieke winkels gebruikt bijna 40% van de kopers een smartphone om productbeoordelingen op internet te raadplegen. In plaats van om zomaar op de verkoper af te gaan vertrouwen steeds meer mensen op de mening van mensen die al ervaring hebben met het product of de dienstverlening. Het is voor webwinkels en dienstverlenende bedrijven dus van cruciaal belang om de mogelijkheid het delen en raadplegen van beoordelingen in je webwinkel of website mogelijk te maken. Alleen het mogelijk maken alleen is niet genoeg. Je wilt zo veel mogelijk reviews aantrekken om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te creëren. Het is niet verstandig om enkele reviews te hebben omdat dit een negatieve uitwerking kan hebben. Maar Ja, hoe krijg je nu meer beoordelingen binnen? Wij laten 5 manieren om meer reviews te krijgen hieronder zien.

1. Laat klanten hun ervaring delen

Een makkelijke manier om reviews binnen te halen is om klanten na aankoop een e-mail te sturen. Geef de klant eerst even de tijd om het product in gebruik te nemen en vraag dan na een bepaalde tijd of hij zijn of haar mening wil delen. Zo kun je bijvoorbeeld een standaardtijd Instellen van twee weken. Maak het ook makkelijk voor klanten om bij een volgend bezoek een beoordeling te geven van eerder aangeschafte producten.

2. Beoordelingen op productpagina’s

Zorg dat je gebruikers een beoordeling kunnen achterlaten op de productpagina of website zonder dat ze de pagina hoeven te verlaten. Laat bezoekers niet onnodig inloggen en verplicht ze niet om het product te kopen of een dienst af te nemen voordat ze een mening kunnen geven. Plaats een eenvoudig formulier op je pagina, waarmee je snel je mening over het betreffende product of dienst kunt geven.

3. Maak het proces eenvoudig

Niet elke klant heeft tijd of zin om voor ieder product of dienst een stuk tekst te schrijven. Zorg voor ondersteuning en wijs mensen op bepaalde onderdelen die een goede recensie zou moeten bevatten. Zo wordt het voor de gebruiker makkelijker om een recensie te schrijven. Bovendien komt het de kwaliteit van de beoordeling ten goede.

4. Beloon recensie schrijvers

Het schrijven van een productbeoordeling of dienstverlening levert de schrijver meestal niet veel op. Mensen zijn daarom niet snel gemotiveerd om dit te doen. Het is daarom belangrijk om voor een prikkel te zorgen en recensie schrijvers te bedanken voor hun moeite. Een goede manier om klanten te belonen is een cadeau te verloten. Door onder recensie schrijvers een cadeau te verloten stimuleer je mensen om een beoordeling achter te laten. Op die manier kun je ook het beoordelen van andermans recensies belonen om zo de kwaliteit te verbeteren. En je maakt van klanten ook nog eens vaste klanten. Webwinkels en websites die afhankelijk zijn van veel en betrouwbare beoordelingen maken vaak ook gebruik van een ranglijst voor recensies en recensenten. Zo speel je in op de natuurlijke competitieve drang van mensen. Via speciale titels of beloningen maak je er als het ware een spel van. Dergelijke acties zorgen ervoor dat gebruikers gemotiveerd worden om een beoordeling te schrijven en er ook voor te zorgen dat die beoordeling van een hoge kwaliteit is.

5. Benut sociaal media

Sociaal mediakanalen bieden, naast het genereren van Facebook Likes diverse mogelijkheden om het aantal beoordelingen te verhogen. Zet Twitter en Facebook in om volgers en fans aan te sporen een recensie te schrijven. Speel hierbij bijvoorbeeld In op feestdagen, seizoenen of speciale acties. Maak het ook gemakkelijk om een (eigen) beoordeling te delen via sociaal media. Andersom werkt het natuurlijk ook. Sociale netwerken kunnen een waardevolle bron zijn van gebruikerservaringen die (nog) niet op je eigen site te vinden zijn.

Wat kan SEO Balie voor u doen

De technische kant van het opzetten van een beoordelingssysteem is niet de grootste uitdaging. Het kan lastiger zijn om daadwerkelijk een constante stroom recensies binnen te halen die ook nog eens van goede kwaliteit zijn. Zeker voor webshops en websites die nog niet heel erg bekend zijn. Omdat online kopers steeds meer vertrouwen op de ervaringen van andere gebruikers en minder op de belofte van de verkoper, is het een zeer belangrijk onderwerp dat niet vergeten mag worden.

Naast de 5 manieren om meer reviews te krijgen heeft SEO Balie ook alle kennis in huis om u te helpen uw webshop of website verder technisch in te richten om reviews mogelijk te maken en te onderhouden via een van onze SEO-software pakketten.

Artikel 5 manieren om meer reviews te krijgen wordt u aangeboden door SEO Balie